Bilafgifter i EU

 

Danmark har igennem mange år haft en af verdens hårdeste bilbeskatninger. Her dokumenteres det for første gang sort på hvidt på en dansk hjemmeside, at Danmark ikke bare tilnærmelsesvis kan sammenligne sig selv med de lande vi normalt bryster os af at ligge på linie med.

 

Sådan beskatter EU deres bilister:

 

Se skema

 

Til de enkelte lande knytter sig disse bemærkninger:

 

A Stigende i forhold til emission, max 16%
B Beregnet forhold mellem ccm og alder
CY Forhold mellem emission og ccm
DK

105% indtil DKK 62.700 og 180% af resten af nybilprisen

E  7% af biler med max. 1600ccm og 12% af biler med større motor
F Bundgrænse EUR 450,- for dieselbiler og EUR 650 for benzinbiler
GR Afhængig af ccm
H Kombination af ccm, alder og emission
IRL 22,5% af biler med max. 1400ccm, 25% af biler med max. 1900ccm og 30% af biler med større motor
LV Gebyr på EUR 373,-
M Afhængig af ccm
NL Bundfradrag EUR 1540 for benzinbiler, EUR 328 for dieseldrevne biler
P Afhæng af ccm
PL Afhængig af ccm
SLO Afhængig af pris – max. 13%

 

Der er taget udgangspunkt i biler med 2 ltr. Motor.

 

Opgjort ultimo 2004

 

Bilister i Danmark skal betale 180% i registreringsafgift for deres private biler.

 

Der er dog undtagelser: selvom Færøerne er en del af kongeriget, betaler de ikke de samme afgifter som andre danskere.

 

Og så er der kongehuset: De er hævet over loven. Derfor skal de ikke betale moms og afgifter af deres privatforbrug, herunder deres biler…nå ja…hvis de da ikke får deres biler foræret…

 

 

 

Det er desværre for uoverskueligt at lave en opgørelse over bilisternes løbende afgifter for de enkelte lande, da alle EU’s medlemsstater har hver deres måde at beskatte bilisterne på. Vi henviser til www.acea.be

 

 

Og her er så opgørelsen over brændstofafgifterne:

 

Se skema

 

Her er benzinprisen fra januar 2005.

 

Oliebranchens Fællesråd oplyser at afgifterne ser således ud:

Moms kr. 1,63
Energiafgift kr. 3,81
CO2-afgift kr. 0,22
Til olieselskabet kr. 2,50
  kr.  
Literpris kr. 8,16

Det er ganske godt klaret, at der for kr. 2,50 kan holdes tankstation, transport, raffinaderi og overskud til danske om mellemøstlige oliesheiker.

 

Af de 4,03 kr. der betales i benzinafgift, vil det svare til at der lægges 0,33 kr. i afgift pr. kørt km. hvis bilen kører 12 km/ltr.  Giver vejmyndigheden (staten) lige så mange penge tilbage til bilisterne i form af vedligeholdelse og nyanlæg af vejene?

 

I oktober måned 2005 handledes prisen for 1 tønde (159 ltr) for ca. 64 USD = ca. DKK 396,- = DKK 2,49. pr. liter.

 

Siden januar 2005 er benzinprisen steget til omkring 11 kr./ltr. Det svarer til at der betales ca. kr. 2,20 i moms eller 0,57 kr. mere end ved årsskiftet. Og ser opgørelsen sådan ud:

Moms kr. 2,20
Energiafgift kr. 3,81
CO2-afgift kr. 0,22
Til olieselskabet kr. 4,77
  kr.  
Literpris kr. 11,00

Dertil kommer at staten iflg. Dagbladet Børsen får ca. 15 mia. kr. mere ind i skatter og afgifter i 2005 fra de danske olieudvindinger i Nordsøen, som følge af de stigende oliepriser.

 

Er det et skattestop?

 

 

 

Kilde www.acea.be